måndag 14 september 2009

Rickard Rens är så jävla lame

Aftonbladet-artikel om studiemedlet.

Han tar ut fullt bidrag och lån, och får ut cirka 7600 kronor i månaden från CSN. Men det räcker inte långt.
– Jag skulle gärna flytta till Uppsala, men jag i dag har jag inte råd. 350 kronor extra ändrar ingenting, säger Rickard som bor kvar hemma hos sina föräldrar.

– Det är maten som man snålar på, så det är känns bra att man har råd att äta ordentligt, säger han.

För att dryga ut kassan på sommarmånaderna jobbar han extra i glasskiosk. De pengarna försvinner snabbt i väg på nöjen, eftersom inget studiemedel betalas ut under sommaren.


Jag kan ju inte veta säkert men något säger mig att skattebetalarna, däribland jag, inte vill stå för Rickard Rens sommarnöjen. Det är svårt att tycka synd om oansvariga studenter när man själv alltid har pengar kvar av studiemedlet när månaden är slut. Och hur lyckas man göra av med 7600 i månaden om man bor hemma?

Oj oj, studentföraktet.

14 kommentarer:

mentaltfladdRig sa...

Jag instämmer totalt i din kritik mot den där individen.

"För att dryga ut kassan på sommarmånaderna jobbar han extra i glasskiosk. De pengarna försvinner snabbt i väg på nöjen, eftersom inget studiemedel betalas ut under sommaren." buuhuu.

mitt tips till richard flrens sluta häng på krogen på sommaren och leta ett bättre betalt jobb än på en f-ing glasskiosk istället för att gråta ut i media att du festar bort pengar som du inte ens har.

då jag var yngre levde jag ett fattigt liv, och det gjorde att jag inte kunde gå ut på "nöjen". om man läser "kandidatprogram i retorisk och litterär kommunikation på Uppsala universitet", så borde man väl smart nog att inse det?

annars är antagningskraven alldeles för låga.
jag kom på den logiken och jag har inte ens slutfört gymnasiet... go figure

Fredrik sa...

Man ska alltså ha sympati för att han super bort 3000 kronor mer än de som bor i studentlägenhet och läser ett fantasiprogram som inte kommer leda till något arbete, men ändå har mage att gnälla hos aftonbladet om mer pengar?

mikaela sa...

Haha, jaa, studielånet är ju mer än tillräckligt! Snart måste jag dumpa det och börja extrajobba igen, pengarna hamnar ju på hög på det här viset... även om jag hänger en del på krogen.

mimmi sa...

haha så sjukt lame. och nej, jag vill inte betala skatt till sådana som honom och ännu mindre vill jag bli associerad med honom. man kan undra lite över aftonbladets motiv med att leta fram en sådan studentrepresentant.

marängteorin sa...

Artikeln har lärt mig att alla som jobbar i glasskiosk är studenter! Min slutledningsförmåga är ofelaktig.

Anonym sa...

Richard Rens. Jag trodde det var ett artistnamn för någon trummis i ett höghastighetspunkband. Men nej det var en tönt.

Sofia sa...

Argh, vilken jävla gnällspik. Jag tog aldrig lån så länge jag bodde hemma, klarade mig bra på bara bidrag och då snålade jag ändå inte mycket alls på mat och nöjen. Jag lär ha massvis av CSN-pengar över när jag avslutar min kinavistelse, för här räcker pengarna långt minsann (men så står jag också skriven på C-kursen i Lund, så jag får lika mycket lån och bidrag som jag skulle fått i Sverige). De flesta nattklubbar tar inte inträde dessutom. Gnällspiken borde kanske sticka hit och plugga, så skulle han nog hålla tyst sen. Här får man liksom en massa skolkamrater från runt om i världen som tappar hakan när man berättar om CSN, de har fått kämpa så jäkla mycket för att ens ha råd att studera. Man känner sig bortskämd.

Anonym sa...

Ni är alla så jävla lame. Ni vet ju ingenting. Allting som ni läser kanske ni inte borde ta bokstavligen, journalister har en tendens att skriva om saker för att betona deras egen ståndpunkt. Och ni kanske borde skaffa ett liv, istället för att gnälla över andras. Ni kanske borde lägga lite mer pengar på "nöjen" och bli lite mindre skitnödiga. Tack för mig.

Balloonfighter sa...

Okej, "Rickard".

Esther sa...

Jäklar vad jag gillar din blogg... tack för att den :)

Boy Void sa...

Vare turkar eller?

Natalaya sa...

Han kanske har dyra intressen? Alla har inte levt ett så jävla fattigt liv som många andra och kanske inte klarar av att göra det heller. 'Sommarnöjen' innebär ju inte automagiskt att han går ut och super bort pengarna. Har ni tänkt på att han kanske inte heller lever GRATIS hemma bara för att han lever hemma? Han kanske har barn vad vet ni? Mm just det.

Balloonfighter sa...

Man kanske får lägga sitt intresse (som kanske är att bara äta belugakaviar och tryfflar dagarna i ända) på is tills man har råd att bekosta det.

"Alla har inte levt ett så jävla fattigt liv som många andra och kanske inte klarar av att göra det heller." är det sämsta argument jag har hört i hela mitt liv.

Anonym sa...

Hur gåre för rickard idag tro? Senast jag såg honom låg han halvdränkt i champagne... Eller det var kanske jag...