fredag 21 maj 2010

Äkta gäddjacka

Idag frågade en av mina kursare mig om jag trodde att hennes skinnjacka var av äkta skinn.
Jag kände på den och sa "Ja jo, det är äkta gäddskinn".
"Va?! Nähä! Gör man skinn av gäddor? Jag trodde det var av kor typ."
"Ja, i andra länder är det så, men vi har ju inte så många kor i Sverige längre."
"Hmm, nä."
"Om du tar handen så här, då kan du känna var fjällen har suttit förut."
"Alltså, jag vet inte om jag känner något."
"Nä, man måste liksom veta hur en gädda känns för att förstå."
"Jo, så är det nog."

5 kommentarer:

Starfighter sa...

Du måste ha bra improvisationsförmåga och pokerface, jag menar att bara iskallt fortsätta när du märker att personen i fråga är lättlurad - det är inte första gången jag läser om något sånt här i din blogg väl?

Jag skriver "lurig" bredvid ditt namn och håller ett öga på dig i framtiden.. Var senapsgroddarna du bjöd på kanske hummerbajs?

Balloonfighter sa...

haha, jag brukar vara väldigt bra på att hålla masken om personen går på det första påståendet (som är helt absurt). det är liksom för bra för att ge upp!

förleden i min e-postadress betyder faktiskt lurig på ungerska. bonusinfo.

Bajsugglan sa...

haha, gäddkläder is the shit!
Undrar om det blir gäddhäng istället för gällivarehäng i bak?

Roger sa...

Hahaha, så underbart. Ret och lur är Guds gåva för att motverka tristessen.

PaljettenQ sa...

Ha ha, underbart okritisk reaktion :)
Jag har däremot sett en pall klädd med gäddskinn, den var jättefin! Så varför inte en jacka?