lördag 26 april 2008

Klonerna av mig


Så här i efterhand inser jag hur många briljanta idéer och teorier som jag vaknat på nätterna och haft och bara slösat bort på folk som påpekat de bristande moraliska aspekterna i mina tankar. Jag kom att tänka på när jag höll en lång utläggning om hur dålig min uppväxt var (den kortare delen av utläggningen, märk väl) och att det enda sättet att verkligen råda bot på den var genom att framställa en myriad av kloner av mig själv och placera ut dem i kärleksfulla, lagom funktionella och stöttande hem där deras, dvs. min, fulla potential inom diverse områden skulle kunna få växa fritt och förhoppningsvis explosionsartat. Det är förstås ett navelskåderi av beundransvärda mått men det skulle också vara ett fint inlägg i debatten om talang är medfött eller ej. Hur bra hade jag kunnat bli simning om jag börjat i tid? Konståkning? Trapets? Banjo? Leranimationer? Poesi? Måleri? Sång? Telefonkatalogsletning? Klappa katter? Tennis? Stuckaturrenovering?
Generna går det inte att göra så mycket åt men jag är övertygad om att de inte spelar alls lika stor roll som miljöpåverkan ändå. Det finns förstås vissa uppenbara genetiska hinder som går inom familjen som man inte kan bortse från.

1. Våra endomorfa kroppstyper: Min släkt har aldrig producerat några häcklöpare.
2. Vår längd: Vi blir som bäst mediokra basketspelare.
3. Våra dåliga tänder: Tandmodell är uteslutet.

Utöver dessa tre punkter är fältet i princip öppet.

Och ja, jag inser att det förmodligen var ett undermedvetet försök att rättfärdiga varför jag har blivit som jag blivit och fortsätter att bli. Samtidigt måste jag säga att jag är ganska nöjd. Saker rör på sig, en majoritet av dem i rätt riktning dessutom. Jag hade en trög start. Det hade din mamma också.

2 kommentarer:

Nupskatla sa...

Jag har alltid tänkt trög start=högre topp när den väl kommer, och aldrig riktigt fått bevis på motsatsen. Sega starter kan vara grejen.

Yen sa...

allting kräver hårt arbete..träning och träning.. rätt bra att börja i god tid med förstås..kanske man borde använda potential istället för talang. Potential till att bli en bra kattklappare om man har mjuka kärleksfulla händer, potential till att bli en bra basketspelare om man har långa ben, jag har potential till att bli en bajskonstnär för jag är faktiskt SKITBRA på att rita bajshögar :P