måndag 22 september 2008

Frukt passar till glass

En av de sista nätterna som jag tidningsbar lyssnade jag på ett gammalt avsnitt av Så funkar det där Anders och Måns tillsammans med någon från Livsmedelsverket diskuterar skillnaden mellan frukt och grönsaker. Och rotfrukter. De försöker sig på olika teorier som alla fallerar i slutändan. "Frukt är det som växer på träd och grönsaker i marken" är ett exempel. Självklart blev jag väldigt intresserad av diskussionen och försökte reda ut begreppen och trodde mig häromdagen ha kommit fram till den ultimata lösningen: Frukt är de växtliga utskott som passar till glass (eller grädde). Den felande länken, därav mitt utbrott angående jordgubbar på fruktparty, är kategorin "Bär".

Teorin stämmer dock i stora drag. Skulle du servera potatis till glassen? Nej, alltså är potatis ingen frukt. Broccoli? Nej. Banan? Ja, därför är det en frukt och inte en ört eller ett bär. Melon? Ja, alltså är det ingen gurkväxt (eller i förlängningen grönsak). Det kräver dock en förenkling av systematiken som innebär att det enbart finns kategorierna "Frukt (och bär)" samt "Grönsaker". Hur som helst är det bättre än "Frukt är det som växer på träd" och andra, mer invecklade, definitioner. Jag vet att jag är något på spåren.

Undantag: Lingon, passar enligt mina fördomar inte till glass men jag kommer att testa detta senare ikväll. Om det fungerar kommer jag att skriva ett episkt inlägg om min perfekta definition av frukt.

Fan, pistageglass...

3 kommentarer:

mikaela sa...

Lingon är gott i grädde, att ha till typ en chokladkaka. Funkar det?

Läjon sa...

Jag är så lycklig, Anders & Måns gör årets julkalender! Förlåt att jag inte tillförde nåt till fruktdebatten, kände bara att jag måste berätta. :D

Balloonfighter sa...

Haha men det visste jag i typ julas när det blev klart. Men väldigt fint är det.