lördag 20 september 2008

Trötthetens lärka

Myskoxen är ett sällsynt djur. Nästan lika sällsynt är det att jag sover ostört ens en halv natt. Oftast beror det på att jag bor rakt ovanför ett dagis men också på att det varje dag med ett nästan fetischistiskt intresse ska klippas gräsmattor eller buskar, med stora brummande maskiner. Det händer också att de skrapar upp asfalten med grävskopor och bankar ned stora järnrör i marken. Nyligen skulle de byta ut kaklet i trapphuset genom att smula sönder det gamla med tryckluftsborr. De började vid klockan 8 och det gör dem flesta. Stora oväsendeförande maskiner trivs bäst så tidigt som möjligt, har jag lärt mig.

Jag brukar längta otroligt mycket efter helgerna. Inte för att det nödvändigtvis händer mer då men för att åtminstone barnen på dagis är hemma hos sina föräldrar och för att de som kör de stora maskinerna förmodligen gör detta hemma i sina egna trädgårdar istället. Men nej, det är alltid något som går fel ändå. Idag var det en yngre man, 25-30, som började piska mattor precis nedanför klockan 8 och höll på till strax efter 10. Vad är det egentligen för fel på folk? Vem vaknar klockan 8 på en lördag och brinner av iver för att få gå ut och piska mattor? Fyra timmars sömn fick jag idag. Normalt ligger det på 5-6. Jag börjar bli trött.

Och det tog mig nästan 40 minuter att lyckas få igång Linux. Windows är helt dött och Linux verkar följa samma spår. Det är fantastiskt att det var virusprogrammet och inte ett virus som förstörde datorn. Var kan man lämna in för reparation? Jag är orolig för att alla mina filer, mest bilderna, ska försvinna.

3 kommentarer:

jesper sa...

Jag vet hur det är. Under ett halvårs tid byggdes det om utanför mitt fönster. En bensinmack togs ner, broar reparerades, hus byggdes och spårvagnshållplatser gjordes om. Jag bor iaf inte ovanför ett dagis brukar jag trösta mej med =D

Läjon sa...

Så fort vi ska lyssna på musik, ha fönstret öppet eller liknande så kommer ALLTID vaktmästaren och kör med gräsklipparen precis utanför vårat fönster. Förra året skulle dom göra nåt, gräva ner nån jävla ledning eller vad fan det var, också precis utanför mitt fönster (bottenplan) och de började fan vid SJU på mornarna och höll på i flera veckor. Grävskopor och borrar till asfalten och allt vad de hade. Plus att tanterna som bor här gärna har kafferep med tjatter och gnäll, också detta mindre än en meter utanför vårt fönster - det står en bänk där deras gamla stjärtar gärna värmer upp. Eller stod. Vi gjorde en räd och flyttade iväg bänken längre bort, och nu är vi äntligen fria.

Det där med datorer är ett gissel. Man ska aldrig, aldrig utgå från att datorn kan spara nånting för evigt. När du väl rett ut det hela rekommenderas säkerhetskopior på allt i en extern hårddisk eller liknande. Jag hade ingen sån när min dator snodde 2500 låtar från mig bara sådär. Fy fan.

/ Läjon

Yen sa...

har också undrat det. varför måste de börja med allt det där så tidigt.. under sommaren brukar de har tvättbilar som sopar gården kl 6!!!! på morgonen!
det var iaf när man bodde på Rg.

Nu har jag en granne som dammsugar kl 3 på natten!??