fredag 19 december 2008

Street Style Tashkent Glorious Fashion Week Grand Finale of Infinite Fashion Quality and Abundant Luxury Celebration Super Time Crazy Party 2008


Efter fem hektiska och obeskrivligt fashionabla dagar var det till slut dags att ta farväl av Street Style Tashkent Blög med buller och brak. I hela Uzbekistan, från Termiz i syd till Aralsjöns vackra stränder i norr, har det festats och firats. Men vänta nu, kanske någon tänker, en Fashion Week består ju inte bara av sex dagar, utan sju! Det är en korrekt iakttagelse egentligen, men gäller inte Uzbekistan. Enligt uzbekerna skapade gud världen på sex dagar, precis som de svenska prästerna förkunnar. På den sjunde dagen tänkte Gud att "jag hinner inte vila" och inledde således sin andra arbetsvecka. Att vila är en synd och ynnest som endast homosexuella och judar kostar på sig. I Uzbekistan är det klädsamt att slita i sitt anletes svett, om det så är på en runway eller på en fallfärdig kattmjölkningsfabrik.
Hur som helst, det har varit ett privilegium att få ta del av den rika uzbekiska kulturen, att få upptäcka dofter, tyger, smaker (kummin i äggröran, check) och människor som jag aldrig ens kunnat drömma om. Det är med en tår i ögat jag lämnar Tashkent och inspirerande personer som Sjavkat Lemurin men det är också med ett större hjärta och ett varmt skrotum. Här följer bilder från den storslagna avslutningen (alla var där!):


Modemarknad Jizzax - centralasiens Florens.


Traditionell dansuppvisning med junta-flickorna i Tashkent.


Festmåltid med Uzbekistans nationalrätt - bröd.


Huvudrollsinnehavarna i Graznab: Uzbekistans Vänner.



Exteriör från Fashion Club Samarqand.



Rap-duon: Muntra Män med Attitydproblem



President Islom Karimov håller ett avskedstal till undertecknads ära iklädd en guldbeklädd morgonrock som han köpt i "en av New Yorks mest exklusiva butiker, jag vill inte säga exakt vart för då kommer alla att vilja ha samma som mig".



Den populära leken "Hitta vatten fort innan farfar dör". Ingen vann.



Militären vaktar dyrbara textilier från modehungrande arbetare.



Läcker avskedsmiddag på Hotel Grand Fashion i Samarkand.



Avantgarde-modevisning.



Det var bara en häxa vi såg i någon förort.



Avskedspresenter (bröd, kakor, goodie bags) från Uzbekistans fotomodellselit.



En av Uzbekistans mest kända popgrupper framför svenska och uzbekiska nationalsången medan jag kliver på mitt flygplan som ska ta mig hem, till Sverige.

Inga kommentarer: