lördag 27 december 2008

Trelleborgsröven

På 900-talet for Harald Blåtand omkring och reste rätt lame borgar av trästockar på Själland och i Skåne. Borgarna kallades för "trelleborgar" och kom att ge det fantasifulla namnet Trelleborg åt Sveriges sydligaste stad - Östersjöns Venedig. Eller Söderslätts Anus. Trelleborg nämns dock först i skrift år 1247 och det är därifrån man räknar. Därför firade Trelleborg 750 år häromåret. Respekt.

Trelleborg är känt för mängder av saker: hamnen, gummifabriken, Axel Ebbes skulpturer (till exempel den här som föreställer Uma Thurmans mormor, fo' realz!), vardagsondska, nazism, halvdöda palmer, Jan Malmsjö, Amanda Ooms, Björn Kjellman och kanske något annat men det kan jag inte vara säker på. Mindre uppmärksammad är den så lätt identifierade Trelleborgsröven, ett för trelleborgarna gemensamt drag som använts i århundraden för att kommunicera utan ord över långa avstånd. Röven är inte bara bred, den ska börja oväntat högt upp. De är fylliga men tycks likväl ha en beundransvärd spänst som tycks trotsa tyngkraften. Det mest anmärkningsvärda med Trelleborgsröven är att själva springan börjar någonstans mellan skuldrorna och i vissa fall slutar först någonstans i närheten av knävecken. Rövarna kläs oftast i mjukisbyxor (utan resår) i matta 80-talsfärger, lite häng är inte ovanligt.

Med detta inlägg ämnade jag främst att uppmärksamma och hylla den för Trelleborg så unika Trelleborgsröven, något som helt glömdes bort under 750-årsfirandet 2007. Året lider mot sitt slut men jag föreslår att ni under årets sista vecka ägnar Trelleborgsröven en tanke eller fler. Den fyller trots allt 751 år och är således äldre än både USA, William Shakespeare, unionen Österrike-Ungern och protestantism.

5 kommentarer:

mikaela sa...

Innebär det att du också har en sådan?

Balloonfighter sa...

Jag har förvisso en stor röv men min springa är normalt utplacerad och lång. Jag är inte uppvuxen i Trelleborg och mina föräldrar är inte därifrån. Varken gener eller miljöpåverkan har kunnat ge mig en trelleborgsröv.

Balloonfighter sa...

normalt lång, that is.

Greger från andr avenyn sa...

Amen!

Herregud. Jag hoppas att ajg inte hanar i trelleborg. Tänk om jag blir kvar där, slår mig ner föder barn och helt plötsligt står där med en skock ungar som alla har blivit välsignade med likadana Trelleborgsrövar.

Tåls att tänka på.

HIV Kitty sa...

Stavar rätt:
-Jag
-Hamnar

Sedan var det ju egentligen inte så många fler fel.