måndag 9 februari 2009

Ezekiel saw de wheel

Jag vet knappt hur jag ska leva sedan Spotify tog bort Louis and The Good Book. Den har ersatts med Louis Armstrong's Gospel Book vars inspelningar inte alls innehåller samma frälsta sväng (den bästa sortens).
Men ja, det är ju lätt att stoppa blödningen så att säga. Jag har både laddat ned skivan och köpt den på vinyl (80 kronor!). Det är väl bara det att jag inte är särskilt förtjust i att vissa skivor försvinner från Spotify och ersätts med betydligt sämre versioner. Och så saknar jag att börja nästan varje dag med Ezekiel saw de wheel på Spotify (det är 2009, vem orkar vänta på iTunes laddningstider?). Det finns å andra sidan en rätt fet samling av andra grupper som också spelat in låten (ibland med ett the istället för de) som finns tillgängliga. Jag rekommenderar främst Dixie Hummingbirds, Delta Rhythm Boys och Hall Negro Quartet.

Min absoluta favoritversion av låten har dock The Charioteers gjort. Mycket för att basen låter precis som Principal Skinner och för att någon gnyr i falsett på ett så fantastiskt sätt. Den finns ännu inte på Spotify så ni får dra hem den härifrån. Visst, fildelning i all ära men jag vet inte riktigt hur många av de (få) som åker fast gör det för att de har fildelat gospel från 30- och 40-talet. Jag känner att det bör vara ganska lugnt. Kanske är det rentav en samhällstjänst. Jag gör det i ett tvångsmässigt upplysningssyfte. Det var Mållgan som bloggade.

Imorgon lägger jag upp St. Anger.

Inga kommentarer: