måndag 9 februari 2009

Studentutstrålning

Jag var hos tandläkaren idag. Medan tandläkaren gick iväg och hämtade något som säkerligen skulle planteras i min mun axlade sköterskan sin roll och började småprata med mig, som hade munnen full med slangar som om jag hade en liten cyborg nere i halsen som skulle livnäras intravenöst (med cyborg-mat eller vad de nu behöver för att upprätthålla sina livsfunktioner).

- Pluggar du i Lund?
- Schaaa, dek schööör schaak.
- Jag tänkte det. Du ser ut att göra det.

Jag vet inte riktigt vad det betyder men jag minns att det i Vellinge Kommun fanns en utpräglad syn på att alla som "såg konstiga ut" skulle börja studera i Lund, som om det vore någon slags uppsamlingscentral för de som inte riktigt passade in på högstadiet i Höllviken eller gymnasiet i Vellinge.

1) Jag har aldrig riktigt förstått "flumstämpeln" på Lunds Universitet. Det kanske bara är jag men jag tycker att den övervägande delen av de studerande jag ser är brats eller hipsters (eller sydvästeuropéer i linnebyxor, vad är grejen med alla italienare, fransmän och spanjorer i linnebyxor i Lund???!) men det kanske bara beror på att jag ofta går förbi både Juridicum och ekonomare på vägen till min egen institution.
2) Jag ogillar att ge folk från Vellinge Kommun rätt. Jag vill inte ovetande gå den väg som de sedan 15 år tillbaka sagt att jag ska gå.
3) Jag har fått se mina tandrötter i extrem close-up. De är böjda som bananer vilket tydligen gör det väldigt krångligt att behandla dem. Å andra sidan får det också mina tänder att se helt sjukt awesome ut varje gång jag passerar en röntgenapparat.
4) Jag borde köpa en röntgenapparat.

2 kommentarer:

I Love Travel sa...

Haha vilken rolig blogg!


Kika in på I Love Travel för reseinspiration.
Ha en bra dag!

Läjon sa...

Du vill säkert ha reseinspiration från I love travel? Hahaha. Det var en fin blogg. Klart man inte vill ge folk från där man kommer från rätt. Och det finns fan alla typer överallt numera, det är sällan alla följer samma klädschema bara för de går en viss linje. :D

(Mitt ordverifieringsord är scurt)