måndag 11 maj 2009

Den lilla makt man har

Musikproduktion 30 poäng, Lunds Universitet: Sämsta kursen ever. Undvik.

11 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag skriver under på det.

Fredrik sa...

Och jag har ändå läst så storslagna saker som ekonomisk historia, idé-och lärdomshistoria och filmvetenskap.

moochiecoochie sa...

tell me more! varför dålig?

Balloonfighter sa...

Det är mycket som är fel men Fredrik ovan kan nog hjälpa mig att fylla på.

Jag styltar upp det för att göra det mer överskådligt.

Obefintlig handledning. Istället för att lära ut saker får vi istället stora uppgifter som det förutsätts att vi ska kunna utan att det finns som krav på förhand och som vi inte heller fått någon undervisning i. Till exempel: Analys av en pop/rock-skiva som skulle analyseras utifrån produktion, form, steganalys, funktion, harmoni och så vidare. Vi skulle skriva upp ackord för varje takt i låten samt skriva noter. Allting skulle dessutom analyseras i text. Det var ett arbete på 35-50 sidor för en kurs på 4 poäng (grundnivå). En kurs som det inte förutsätts att vi ska kunna noter på heller. Mitt arbete tog 100 timmar, mycket mer än jag lagt ned på min kandidatuppsats (15 poäng C-nivå). Man fick för övrigt knappt två veckor på sig att göra den här stora uppgiften. Extra kul för de som inte kan noter bra (aka aporna).

Ovidkommande uppgifter. Varför ska vi skriva en låttext? På svenska dessutom. Det ingår inte i producentrollen.

Stora individuella uppgifter som bara kan utföras i Pro Logic dvs bara kan utföras på en Mac-dator och har man ingen Mac hemma får man åka till Lund (inte lika jobbigt för de som bor i Lund så klart) på vinst och förlust och hoppas att det finns en ledig dator så att man kan jobba på sina låtar. Man får heller aldrig gjort så mycket som man förväntar sig eftersom programmet i kombination med datorerna alltid ställer till problem. Utsatt datortid är ungefär 3-6 timmar i veckan, utan handledning.

Det enda man lär sig är att hantera ett mediokert sequencer-program ungefär en fjärdedel så bra som man redan kan något annat. Eftersom man inte får någon handledning fungerar det inte heller att börja utan att ha jobbat med liknande program tidigare.

Oseriösa lärare. Det har varit tal om vår "stora, individuella" uppgift hela terminen men läraren har inte velat berätta vad uppgiften består i förrän nu på onsdag 13/5 vilket ger oss fram till 27/5 att jobba med den stora uppgiften (återigen: problemet med att få tag på dator). Har man inte gjort klart de låtar (och "radioinslaget") som ska vara klara då blir man underkänd på de 15 poäng som den delkursen består av. Omtenta? Nej, blir man underkänd får man vänta ett helt år innan man kan tenta upp vilket stressar mig enormt. Missar jag de här poängen är jag inte berättigad till studiemedel nästa termin.

Vi hade också en delkurs i Musikproduktionshistoria vars enda betygsgrundande moment var en 5-10 minuter lång redovisning av en producent. Jag fick G på denna och jag känner mig aningen bestulen på högre betyg eftersom jag inte tycker att jag ens var i närheten av att få visa vad jag kan. Vi var tre i gruppen och vi delade broderligt på våra 10 minuter. 3,33 minuter av tal borde inte riktigt räcka för att avgöra ett betyg.

Rent allmänt kan jag väl säga att jag har varit stressad, orolig och haft ont i magen hela terminen samtidigt som jag inte har lärt mig någonting nämnvärt som påverkar mitt eget musikskapande på annat sätt än att jag faktiskt har tappat lusten rätt ordentligt för att överhuvudtaget göra musik. Jag har aldrig jobbat så här hårt för mina akademiska poäng och det värsta är att jag inte känner att jag får något för det. Visst, poäng att sätta på pappret och visa upp för folk om jag någon gång söker ett jobb som det här är relevant för men jag hade gärna sett att jag faktiskt lärde mig något också.

Sen har vi hela grejen med att det finns för få datorer i datorsalarna så vi måste jobba i par. Inte helt... smidigt.

Jag fyller på om jag kommer på mer. :)

Fredrik sa...

Orpe spikade de flesta poänger men jag skulle vilja betona hur splittrad kursen varit och hur svag den är när det kommer till själva produktionen. Vi har knappt haft praktiska studier alls i någon av de relevanta ämnena som hör produktion till. Gästföreläsare är ambitiöst men några faktiska demolektioner hade ju varit schysst. Det är alldeles för mycket "gör lite som ni vill, det blir nog gött" och istället för att ta upp intressanta vinklar pratar föreläsarna om irrelevanta saker som vikten av att komma i tid i arbetslivet etc.

marängteorin sa...

Jag tycker verkligen att ni ska ta allt det som ni skrivit här och ta upp till fakulteten. Det här är inte den standard som LU vill hålla.

anna cornelia sa...

Håller med maräng. Ni måste kontakta institutionen med de här synpunkterna. Om inte kursansvarig kan ta till sig skiten får ni prata med typ studentrådet och studievägledaren och alla som kan tänkas göra något åt det.

Soffan sa...

Det där låter riktigt sugigt. Framför era klagomål, ja!

Du har inte händelsevis funderat på att gå Serieskolan? Har en del i bekantskapskretsen som gör/gjort det (och en del som drömmer om att göra det), det verkar fantastiskt skoj och utvecklande för ens talang. Inte som kursen i musikproduktion. Du borde komma in lätt som en plätt! Jobbutsikterna efteråt är väl kanske inte så ljusa, men du borde iaf ha större chans att tjäna pengar sedan än vissa jag vet som pluggat där, att döma av era verk. Fast du kanske inte ritar serier utan bara enskilda, briljanta serierutor? Du skulle bergis kunna iaf. De har ju CSN-berättigad sommarkurs annars.

Soffan sa...

Oj, sommarkursen kostade visst en tusenlapp, informerade en polare mig just lite bittert om. Jaja.

Balloonfighter sa...

Fint att du tipsar! Jag har faktiskt sökt kursen till hösten och hoppas på att komma in även om jag vet att det är väldigt svårt.

Skulle gärna rita oftare i serieformat än jag gjort. Jag är oftast bara för lat för att orka reproducera samma karaktär flera gånger. :)

Soffan sa...

Jaha, men va fint! Då ska jag hålla tummarna. Ah, jomen man blir ju alldeles för lätt lat när man sitter hemma och gör saker och inte har nån press på sig, om du kommer in på skolan lär du ju känna dig betydligt mer pepp.