torsdag 14 maj 2009

Språkpolis light typ väldigt light

Jag känner mig hyfsat liberal när det kommer till språk, jag är långt ifrån ett dygdemönster själv vilket är en del av anledningen och jag har egentligen bara två språkliga våldtäkter som jag inte klarar av: ordet jag vägrar att ta i min mun (ni som känner mig vet men det är ett ord som jag förknippar med indiepoppare från Lund 2003-2004 samt hurtiga gymnastiklärare 60+) samt det hemska uttrycket ta självmord som är långt mycket vanligare idag än det korrekta begå självmord. Om någon någonsin ens reagerat över varför jag jämt säger begå körkort så beror det på att det är min lilla vardagshämnd, ett desperat försök att kanalisera min enorma frustration.

Jag skrev till ett av mina favoritprogram Språket i P1 och frågade om ta självmord är ett nytt fenomen eller om det helt enkelt har ett historiskt användande till sitt försvar. Jag förstår deras svar och jag är helt okej med att begrepp förändrar betydelse med tiden men likväl skräms jag av en framtid där alla kommer att håna mig för mitt förlegade språk med löjliga uttryck som fatta beslut, vidta åtgärder och framförallt begå självmord.

Och så tycker jag att skånska ska förbjudas på TV för man fattar ju inte vad vi halvdanskarna säger.

"Ta självmord
Jag vill fråga vilken status uttrycket ta självmord kan sägas ha. Jag
har alltid sett uttrycket som en slarvig talspråklig sammanblandning av
ta livet av sig och begå självmord, men på senare tid har jag stött på
det flera gånger i tidningsartiklar. Så min undran är om det kan
betraktas som en accepterad form. M G, Göteborg

Ta självmord betraktas fortfarande som ungdomsspråk, men ungdomar blir
äldre och det är fullt möjligt att uttrycket kommer att ta sig in i
allmänspråket. Man kan jämföra med ta beslut som ofta ersätter det äldre
fatta beslut. Utan att någon fattat beslut om det, har ta beslut blivit
det vanligaste uttrycket.
Ta har helt enkelt fått en utökad roll som funktionsverb. Det kan då
ersätta äldre funktionsverb som fatta, begå, vidta (åtgärder). Verben
fatta och begå har inte någon egen betydelse i fraserna fatta beslut och
begå självmord. Deras uppgift är kort och gott att göra uttrycken till
verbfraser.
Varför retar sig så många på ta självmord men nästan ingen på ta
beslut? Gissningsvis för att det är vuxna som säger ta beslut men
ungdomar som säger ta självmord.

Vänliga hälsningar,

Anna Lena Ringarp
Språket
Sveriges Radio
405 13 Göteborg"

4 kommentarer:

mimmi sa...

fingertoppskänsla?

en sak som fortfarande inte finns på facebook ännu är testet "hur väl känner du benjamin orponet orff?"

moochiecoochie sa...

=) ja det är en mycket fin video! Men 2 år gammal till och med.. ursäkta faktafelet.

Jag är verkligen ohjälpligt efter när det kommer till musik.

Amanda sa...

pepp!

Bonka sa...

du, min kompisskrev precis till mig att det var någon som "gjorde självmord".haha!