måndag 26 januari 2009

Beatles but not Beatles

Beatles musik har inte riktigt hängt med i Internetutvecklingen, fram tills nyligen då det blev klart att bandets musik ska distribueras via iTunes. Beatles finns inte heller representerade på Spotify. Det gör däremot deras låtar i en nästan outsinlig mängd av covers. Jag har samlat några av dem i en spellista, mest för att se om och hur det här fungerar (Spotify-användare assemble!). Alla låtar är knappast bra, vissa är rentav riktigt dåliga men det är Beatles musik, ömsom klappad med vän hand och ömsom våldtagen i källaren. Det är soul, barockgrupper, finska gubbar som sjunger väldigt illa och framförallt - en 12 minuter lång version av "Something" signerad Isaac Hayes. Det är spellistan med namnet Beatles but not Beatles (ja, klicka där så ska det förhoppningsvis fungera).

4 kommentarer:

jesper sa...

Vi gillar samma grejer du och jag, har jag fått för mig. I mångt och mycket.

World of goo var ju ett underbart spel tex! Kolla förresten min blogg så får du tips på ett fantastiskt onlinespel. (aaah, nejen, jag tigger inte läsare. skit i att kolla min blogg)

Om min teori stämmer så ska du ha en liten försmak för blipblop. Därför tänkte jag, nu när du var så generös, att jag också skulle bjuda på en spotify-länk. Varsågod!

http://open.spotify.com/user/nion/playlist/0MrnrvO6T3wzkSPYPgSSUu

Fredrik sa...

Fungerade väl. Count Basie <3 <3 <3

Balloonfighter sa...

jesper: tack! jag ska lyssna på spellistan. det är fint hur smidigt det faktiskt funkar med spotify-länkar.

Henning sa...

Jag lever helt i föreställningen att allt handlar om att Michael Jackson är en snål jävel som inte vill dela med sig av Beatlarnas matrial gratis.

Jag brukar lyssna på en fin stråkkvartett som spelar penny lane, makes me oh so happy.