måndag 5 januari 2009

Det exotiska Dalecarlia

När man är född och uppvuxen på den skånska sydkusten, aldrig mer än ett par kilometer från havet, är det väldigt exotiskt när temperaturen sjunker ned till minus tio och liknande. Det blev aldrig minus 25 här i Falun under natten som jag hade hoppats på men det var åtminstone minus 17 när vi var ute och gick mitt på dagen. På Sydsvenskan leder tio minusgrader till rubriker, fotoreportage och diskussioner men här verkar ingen bry sig om det är dubbelt så kallt.

Den exotiska kylan gör mig också lite väl exalterad. Idag, när vi skulle åka pulka med en lillasyster, sprang jag ivrigt och trampade plötsligt väldigt snett. En stukning är resultatet av min upphetsning och nu ligger jag med en svullen fot på en hög kuddar och hoppas att det ska gå över tills jag åker hem på onsdag.

4 kommentarer:

Mikaela sa...

Oh, du är så skum. Jag vet inte hur kallt det är här, men det gör ont i hela ansiktet. Jag tänker gå i ide.

anna cornelia sa...

Ajaj!

Läjon sa...

Robin trodde jag skämtade när jag sa att vi haft 30 minus här uppe. Han kunde för sitt liv inte tro det.

Balloonfighter sa...

Man kan inte. Det är helt sjukt.