fredag 9 januari 2009

Fuck Försäkringskassan

Polisen ringde precis och sa att målet hade lagts ned. Tydligen var jag en av cirka 4000 som polisanmälts för småsaker av Försäkringskassan.

Det var kanske inte helt smart gjort av mig men jag skickade likväl iväg ett mail till Försäkringskassan tidigare idag och frågade hur det kan få fungera så att man blir polisanmäld automatiskt om man inte betalar inom 20+ dagar oavsett om man hör av sig och förklarar situationen och ber om uppskov. Jag kan till och med acceptera att deras byråkratiska institution är av Sovjet-klass och att ingen tar ansvar utan att allting sker automatiskt med en enorm stab av blinda och livströtta människor men vad jag inte kan acceptera är att man inte får någon som helst förvarning om att man ska bli polisanmäld. Jag menar, det är inte så jävla svårt att copy-pastea in "Du har 20 dagar på dig att betala annars polisanmäler våra datorer dig" i ett mail och så får man väl sälja sin 360, råna en tant på stan eller helt enkelt tigga pengar av någon som har marginellt mycket mer än en själv. En så pass enkel funktion som en förvarning måste ju vara betydligt bättre för samhället än 4000 polisanmälningar.

Polisen som jag blev förhörd av var egentligen ansvarig för våldsroteln och förhörde våldsbrottslingar på daglig basis. Jag frågade honom om det inte kändes fruktansvärt osexigt att behöva förhöra en massa personer om ogiltiga sjukanmälningar nu och han sa "Nja... det är ju inte så spännande kanske men å andra sidan är ni ju rätt mycket trevligare än de som är anmälda för misshandel och våldtäkt". Jag är glad att jag fick veta det i alla fall.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Grattis! Gnäggans skönt att slippa skiten I presume.

Nu till något betydligt roligare!

Jag har, efter våra senaste samtal om beställningsbilder, bloggersättning och penisar, kommit på en affärsmodell för Ballonfighter 2009 som jag tror du kommer finna mycket attraktiv!

För varje bild du lägger upp på den här bloggen under året som går att på något sätt knyta till penisar (det är antingen en penis på bilden eller något som anspelar tydligt på en penis) tänker jag belöna dig med ett arvode på fem riksdaler. Pengarna kommer att överföras direkt från min internetbank till din under samma vecka som bilden publiceras.

Detta är både tänkt som en kommentar till konceptet förvärvsbloggande och ett experiment för att testa vad du är villig att göra för pengar. Klarar du av att eventuellt riskera Balloonfighters trogna 145 läsare för lite klirr i kassan? Kommer du kompensera med lite slentrianritande när du har ont om cash? Hur många olika sätt att gömma kukar i bilder kan du komma på? Och inte minst - hur mycket kan man tjäna under ett inkomstår på att bara rita snoppar på sin blogg?

De 45 kronorna du redan fått kan du betrakta som en premie som täcker både knådbilden och den fula gubben. Inkomståret börjar nu och håller på till 2009-12-31.

Happy new year!