fredag 30 januari 2009

Jag får inte riktigt det svar jag är ute efter

Fråga:

Hej Agria-veterienären! När mina marsvin fick ungar senast var det en unge som var jättekonstig. Jag har döpt honom till Henrik. Henrik är mindre än de andra ungarna, har sneda ögon och beter sig lite underligt. Kan han ha downs syndrom? Jag undrar nämligen om djur också kan ha downs syndrom och inte bara människor.

Hälsningar / Alexander

PS. Jag ska ta hand om Henrik fast han är konstig. Oroa dig inte, Agria!

Svar:

Titel : Medfödd defekt, marsvin

Alla djur kan få ungar med missbildningar av olika slag. I naturen blir de oftast inte så gamla då de inte klarar av livets hårda krav. I en skyddad hemmiljö kan de om "felet" inte är så gravt bli lika gamla som ett friskt marsvin. Tycker man att marsvinet inte verkar må bra, eller om det inte växer/utvecklas dåligt eller inte fungerar i grupp bör man överväga avlivning.

-----------------------------------------------------------------------------

Tack för din fråga. Hoppas att du är nöjd med svaret.

/ Agrias internetveterinär

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Haha, vilket krasst, kallt svar.

Hk sa...

DÖDA HENRIK!

anna cornelia sa...

Har du en brev till samhället-grej going on?

Balloonfighter sa...

Nej, jag ville bara veta om djur kan få downs syndrom. Tanken roade mig att man i så fall skulle kunna hitta typ sniglar och prästkragar med defekten.