onsdag 21 januari 2009

Jag är så trött på den akademiska världen

Det tog min handledare 5 veckor att svara på mina mail och komma upp med "ska vi bestämma en tid då vi kan ses?". Vi bestämde onsdag klockan 12, his place. Jag kom dit men ingen handledare. Jag väntade en timme innan jag helt gav upp och stack hem igen.

Jag avskyr verkligen att frånsäga mig ansvar och säga saker som "det är min pappa som orsakat det där", "mina lärare svarar inte så jag får inte poäng för kurser som jag klarat av" etc men jag tror inte att jag har något alternativ i det här fallet, liksom en del andra. Jag tar gärna skammen så länge jag kan stå för att jag har orsakat den själv.

Musikvetenskapen i Lund är undermålig på många sätt. Deras totala brist på respekt för eleverna är väl den största av dessa. Hur svårt är det att svara på mail eller i telefon? Varför tar ingen inom institutionen på sig att ordna upp de poäng som eleverna saknar för att vissa av deras lärare (numera pensionerade sådana) inte vet hur man kollar mail eller svarar i telefon? Det är ett ständigt bekymmer med arbeten som faktiskt är inlämnade men som aldrig blir betygssatta. Varför är det ingen som tar ansvar på institutionen och säger "skicka dina grejer till mig så ordnar vi det" utan fortsätter att hänvisa till pensionerade, möjligen vid det här laget avlidna, lärare.

Jag har totalt fått ett boktips av min handledare. Jag har skrivit nästan 50 sidor på egen hand, utan någon klar riktning men jag kände att jag inte kunde vänta på hjälp utan fick ta tag i det så gott jag kunnat men nu sitter jag fast. Det är ett gnälligt inlägg men tro fan att jag blir bitter när jag måste lägga ut 2 timmar och 80 kronor på att ta mig till Lund för att träffa en handledare som inte ens dyker upp på bestämd tid och som inte en enda gång under föregående termin har kunnat träffas för att diskutera min uppsats riktning och innehåll. Jag hade tidigare lite dåligt samvete för att jag försökt få tag på min handledare och verkat tjatig men när Basse berättade att lärarna faktiskt får mer betalt för att vara handledare åt någon försvann det dåliga samvetet illa kvickt.

Och vad händer när jag väl lämnar in ett färdigt material? Kommer det ens att läsas? Måste jag mail- och och telefontjata återigen för att få något betyg på den?

Nu ska jag gå och ringa en annan lärare angående saknade kurspoäng från vårterminen 2008. Jag har skickat upprepade mail sedan november, jag har ringt både hem- och mobiltelefon men inte kommit fram och jag har försökt gå omvägen via personer på institutionen som borde ha ansvar för att de poäng man faktiskt tagit har kommit in. Jag gissar att det kommer att tuta upptaget idag igen.

5 kommentarer:

Robert sa...

Jag har 10 poäng som jag väntat på sedan november 2008 (dock inte lika länge som du väntat, men ändå) och det är störigt när ens institution inte fixar det! Angående din handledare så är det skandal! Ens handledare är en viktig del av processen att skriva c-uppsats! Jag och min skrivarpartner hade inte klarat oss utan feedback från handledare!

Mikaela sa...

Ja, djävlar. En vän till mig har börjat jobba en del på universitetet i Linköping. Han menar att kommunikationen sker så dåligt och det administrativa arbetet är så tröggående att det bästa vore att meja ner hela skiten med grunden och börja om...

Balloonfighter sa...

Hahah, det låter ganska skrämmande.

Läjon sa...

Jag skulle bli direkt ledsen, du har ändå lyckats hålla andan uppe tillräckligt länge. (50 sidor skrivet utan handledning är en stor bedrift.) Finns det ingenstans man kan ringa, dra dit TV eller nåt så dom blir anmälda? Sverker Olofsson typ. "Är det såhär, ska det vara så?!"

Balloonfighter sa...

Haha, riktigt så illa är det nog inte men jag tror att jag kan ta upp det med kåren.