måndag 5 januari 2009

Balloonfighter AB

Nyligen hade jag 154 unika läsare på Balloonfighter på en och samma dag. Jag förstår inte hur det gick till, jag gjorde ingenting anmärkningsvärt och jag har inte så pass många vänner att jag kan orsaka en sådan läsarexplosion på egen hand. Hade jag haft min blogg hos metrobloggen.se istället hade jag fått 3 öre per sidvisning. Jag minns inte exakt hur många sådana jag hade men låt säga 160. I så fall hade jag tjänat 4,80 kr på denna dag. Låt säga att jag kunde bibehålla mitt enorma läsarantal varje dag. I så fall hade jag tjänat 144 kronor i månaden på min riktningslösa, tramsiga blögg. Om jag sade upp min lägenhet och levde på gatan (exempelvis under någon av broarna i Kungsparken i Malmö) och bara åt gårdagens bröd och fortsatte att uppdatera min blogg dagligen på biblioteken skulle jag i princip vara självförsörjande. Det är en svindlande tanke.

Å andra sidan har jag aldrig varit i närheten av 154 läsare sedan den gången.

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Inte för att nedvärdera hur många läsare du säkert har, men jag tror statistiken är lite fuckup också. Jag minns att jag kunde ha ett antal "unika" som bara samlades upp av att samma människor besökte vid olika tidpunkter. Unik-stapeln var någon konstig uppsamlingsfunktion av två andra staplar eller whatnot. Jag brukade alltid kolla upp var folk kom ifrån istället. Hur stor spridning har du på Sverige? Du borde satsa på att få åtminstone en läsare från varje landskap.

Jag har aldrig riktigt fattat hur reklambanners kan finansiera så oerhört mycket meningslöst. Någonstans måste den ju ändå bygga på att folk köper produkterna, men jag kan inte tänka mig en vettig människa som klickar på ads. Å andra sidan känner jag typ bara vettiga människor. Det ska väl finnas någon nackdel med det också.

Fredrik sa...

Btw, om du följer affärsidén tänker jag kräva en del av intäkterna eftersom jag kommenterar typ 80% av inläggen. Det kallas diskursersättning :-)

Mikaela sa...

Det där har hänt mig också! Mycket skumt. Men å andra sidan hade jag tre unika besökare när jag lösenordsskyddat min blogg, ännu inte gett ut lösenordet till någon, samt bara själv loggat in från samma dator på hela dagen...

Balloonfighter sa...

50%. Men då måste du bo med mig under bron och fortsätta att kommentera så att jag kan hålla uppe besökarantalet.