måndag 26 januari 2009

Flora & Fauna

Idag var vi Orkanenbiblioteket och tittade på filmer som jag beställt från Statens Ljud- och Bildarkiv. Mina filmer skulle röra Hötorgskravallerna 1965 men jag möttes av en ganska blandad kompott. Vi såg ett reportage om höstens kvinnomode (det är mycket chict med beiga fyrkanter mellan nyckelben och axel och trekantiga hattar från Dior), några filmer utan ljud som kan ha handlat om vad som helst (förmodligen politik) men också en tio minuter lång film om djurlivet på en svensk sommaräng. Det var fina bilder i sepiatoner på en räv som sprang över en blommande äng och kraftiga inzoomningar på humlor som äter nektar. Det kanske inte riktigt var det mest matnyttiga med tanke på att min uppsats handlar om ungdomars musikvanor och uppror mot föräldrarna i en jämförelse mellan 60-talets mods och idag men ändå. Någonstans inom mig väcktes en lust att helt ändra riktning på uppsatsen och skriva om humlor istället.

Risken är förstås att de filmer om humlor som jag beställt från SLBA skulle vissa sig innehålla bilder från Hötorgskravallerna eller samhällsprogrammet Fokus inslag om mods och gatubråk.

Hur som helst, det var ett fint uppdrag och Orkanens atrium påminner mig om interiörer ur Mirror's Edge.

Inga kommentarer: